

“Next step” i Murcia
På CEA Infante i Murcia oplevede vi på første hånd, hvordan centrale pædagogiske temaer som e-læring, motivation blandt studerende, sprogbarrierer og træning i digitale færdigheder bliver taget i betragtning.
E-læring og blended learning i sprogtræning: Vi så, hvordan en stor udfordring er, at studerende vælger e-læring, men ofte mangler tilstrækkelige IT-færdigheder. En mulig løsning kunne være at implementere korte forløb for at opbygge digitale kompetencer, før de engagerer sig i e-læring. Vi observerede, at introduktionen til e-læring også bør omfatte studiekompetencer relateret til AI og digital forståelse. Desuden bør pensum fokusere på anvendelser af sprogindlæring i den virkelige verden, såsom simulationer, for at øge relevansen og engagementet.
Motivation og gennemførelse: Vi oplevede, hvor afgørende det er at sikre et struktureret og engagerende læringsmiljø. Initiativer som læringskontrakter, der tydeliggør studerendes ansvar, opfølgning på deltagelse og synlighed af studerendes arbejde i delte rum fremmer motivation. Desuden så vi, hvordan positiv forstærkning, fokus på fordele og inkorporering af velværepraxis, som søvnvejledning og meditation, hjælper med at fastholde studerendes engagement.
Håndtering af uddannelsesmæssige kløfter og sprogbarrierer: Vi observerede, at ikke-formel uddannelse på CEA Infante primært tiltrækker immigranter og pensionister, med en fleksibel tilgang til evaluering og læring. Stærke relationer mellem lærere og studerende, positive atmosfærer i klasseværelset og undervisning på stedet i fællesskabsrum øger inklusionen. At opfordre studerende til at deltage i fritidsinitiativer, såsom bogklubber, fremmer social inklusion, organisatoriske færdigheder og kritisk tænkning.
Aktivt medborgerskab og træning i digitale færdigheder: Vi så, at lærerne har modtaget træning i AI med fokus på lektionsplanlægning, indholdsoprettelse, evaluering og samarbejde. Et lignende 10-timers kursus for studerende er blevet introduceret, hvilket giver en struktureret ramme for udviklingen af digitale færdigheder.
Vores observationer fremhæver vigtigheden af struktur, engagement og inklusion i uddannelse, mens der integreres digitale fremskridt og fremmes aktiv deltagelse.