Nye Regler

 

Dispensation til at unge med særlige behov direkte fra 9. og 10. klasse 

 

Nye Regler

Dispensation til at unge med særlige behov direkte fra 9. og 10. klasse til HF Plus og HF Neurodivergent

HF & VUC København Syd har fået dispensation for lige præcis denne gruppe af unge, som har særlige behov.

De har nu mulighed for at gå direkte fra 9. eller 10. klasse i et 3-årigt enkeltfagstilbud som sammensættes fleksibelt, således, at de får en gymnasial uddannelse på lige fod med andre unge. 

HF & VUC København Syd har i flere år måtte afvise henvendelser fra unge og deres forældre om optagelse i særlige tilrettelæggelser for unge med særlige behov på HF-enkeltfag.

Styrelsen fra uddannelse og kvalitet (STUK) har nu i en 2-årig forsøgsordning givet HF & VUC København Syd mulighed for at unge med særlige behov kan optages på HF Plus på Amager Strandvej 390,  ved Kastrup metro, direkte efter 9. eller 10. klasse.

Det samme gælder og HF neurodivergent  på Åmarkvej i Hvidvore.

Reglerne på hf-enkeltfag er, at man tidligst et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse kan optages på hf-enkeltfag. Dette er der nu givet dispensation for, for denne særlige gruppe. Reglerne har hidtil gjort, at lige præcis denne gruppe af unge ikke har haft mange muligheder for at tage en gymnasial uddannelse med den rigtige støtte gennem uddannelse.

HF Plus og HF neurodivergent et hf-enkeltfagstilbud til unge,  som har brug for mere tid end andre til at tage deres uddannelse på HF. I flere år har disse unge ikke haft et reelt uddannelsestilbud, og er blevet bragt i en situation, hvor har skullet blive hjemme og vente et år, før de kunne komme i gang med en ungdomsuddannelse, udtaler Rektor Laila Emiliussen-Hougaard.

At være vidne til hvor ulykkelige de unge med diagnoser er blevet, fordi de ikke levede op til kriterierne, har virkelig gjort indtryk. Derfor er vi også meget glade på de unge vegne, at de nu i skoleårene 2025/26 og i 2026/27 har fået mulighed for at blive optaget på disse uddannelser, da lige præcis denne gruppe har haft det svært med at passe ind i en klasse med 27 andre elever. Nogle af eleverne har gennem deres hidtidige skoleforløb også oplevet hjemmeskoling eller haft alt for højt fravær, fordi det ikke har været muligt at tage højde for deres særlige behov, udtaler rektoren videre.

 

;