AI

Udvikling af AI på HF og VUC København Syd

 

Udvikling af AI på HF & VUC København Syd


Ekspertgruppen blev nedsat af Undervisningsministeriet i foråret 2023. HF & VUC København Syd lægger sig på linje med anbefalingerne om, hvordan brug af ChatGPT og andre digitale AI generative læringsmidler kan håndteres, således, at det bidrager til at fremme læring. Teknologien er til stede i elever og kursisters hverdag. 

Formålet er, at de under deres uddannelse lærer at bruge teknologien reflekteret og forstå den på linje med øvrige tilgængelige værktøjer. Det væsentlige er, at i prøver, hvor digitale læringsmidler anvendes, skal lærere og ledere ikke forholde sig til diskussioner om, hvorvidt det er elevers egne produktioner eller om det er forbundet med snyd. Det skader tilliden og relationen mellem lærere og elever. 

På HF & VUC København Syd er derfor startet med at danne et AI-team med undervisere på HF, som skal arbejde med brugen af AI i undervisningen, så det lever op til Ekspertgruppen anbefalinger for brug af Generativ AI i undervisningen. 

HF & VUC København Syd vil være en foregangsskole i Danmark når det kommer til brugen af AI i undervisningen. 

Vores vision er, at vi gennem en klog og relevant inddragelse af AI i undervisningen kan hjælpe vores elever med at nå deres drømme, at vi kan mindske uligheden i uddannelse, og at vi kan styrke faglighed og læring for vores elever. 

Vores formål at klæde vores elever bedst muligt på til at klare det næste skridt i deres uddannelse ved kvalitativt at anvende AI som en aktiv del af den faglige læring og udvikling.

Kapacitetsmæssigt skal HF & VUC København Syd gennem teamarbejdet være på forkant med udviklingen af AI og dens muligheder.

Drivkraften er medarbejdernes kompetencer, for uden udvikling af medarbejdernes kompetencer til at generere nye ideer og få dem implementeret bliver arbejdet med at implementere generativ AI i undervisningen ikke succesfuld. 

Kompetencer er forudsætningen for innovativ udvikling. Nedsættelse af teamet skal bidrage til et styrket kompetencematch, hvor medarbejdere gennem sidemandsoplærings i højere grad sikres adgang til de rette kompetencer, for at kunne anvende AI i enten undervisning eller i øvrige jobfunktioner.

Første skridt:

  • Alle lærere i arbejdsgruppen skal udarbejde et forløb eller en række af sammenhængende øvelser, der inddrager AI i undervisningen, der er tilpasset deres fag eller arbejdsområde. Disse skal fungere som materialebank og benchmark for resten af deres faggruppe.
  • Alle lærere i arbejdsgruppen skal gennemføre et forløb eller en række af sammenhængende øvelser, der inddrager AI i deres undervisning senest oktober.
  • Alle lærere i arbejdsgruppen evaluerer inden afslutningen af semestret.
  • Arbejdsgruppen planlægger, afholder, og evaluerer 1-3 medarbejderdage, der gennem workshops og oplæg forsøger at videregive AI-kompetencer til lærerkollegiet. Produktkrav!
  • Skolen får oplægsholderen fra tidligere tilbage til et nyt oplæg om AI og undervisning.

AI-teamet primære opgaver er:

  • At varetage en rådgivende funktion over for øvrige medarbejdere – når kompetence og viden er opbygget i teamet. 
  • At medvirke til at sikre at HF & VUC København Syd udarbejder strategier for kompetenceudvikling som en del af vækstplanen.
  • At sikre indsamling og bearbejdning af viden om fremtidens kompetencebehov indenfor digital udvikling.
  • At medvirke til igangsættelse af de initiativer, der er nødvendige for at imødekomme arbejdsmarkedets efterspørgsel efter kvalifikationer, herunder at rådgive interessenter ifht. aktiviteter.
  • At medvirke til at arrangere temadage og kursusaktiviteter om relevante emner internt og eksternt.

 

English

;